dijous, 6 de novembre del 2008

PAC 2.1 SINTESI

Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació aplicades a l’educació.

SINTESI CANVI CONCEPTUAL


Les teories constructivistes assenyalen que el procés d’aprendre implica una presa de consciencia o percepció conscient, que s’inicia des de la confrontació de les idees prèvies amb nous conceptes i que implica una reestructuració de les idees prèvies quotidianes cap a les concepcions científiques, aquest fet és el que es denomina canvi conceptual (Pozo,1994). L’aprenentatge és un procés que està present al llarg de tota la nostra vida. Un paper fonamental en aquest aprenentatge, l’ocupa el canvi conceptual que patint quant modifiquen un concepte o representació mental del món que ens envolta. Aquí, teniu un exemple del meu propi canvi conceptual, a partir la tasca feta en l’avaluació inicial.
Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)

TE2) L’objecte fonamental de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: ___10___ < 5
No és tant conèixer tècniques, sinó donar als mestres les estratègies metodològiques necessàries per una bona incorporació de les TIC en l’aprenentatge.

TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : __10______=

CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: __10____=

DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: ___10___<>
Pensem en el fill del debat la “ Gran Idea de Binta”

CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: _ 10____=
I a més permeten un aprenentatge ACTIU, COL·LABORATIU i CONSTRUCTIU.

DT2) La tecnologia és força neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: __7___<>
Què passa en països on no hi ha aquests accés a les TIC? Pensem en el fill del debat la “ Gran Idea de Binta”

DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: __0___=
Encara ho defenso més fermament. Ajuden a que l’aprenentatge sigui significatiu.

TE1) La Tecnologia Educativa ha d’assegurar un bon domini de les TIC: ___10____=
Per garantir així, el disseny, utilització i avaluació de mitjans aplicats a l’ensenyament.

DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: __5__<>
Perquè tot és millorable, però garanteixen molt bé un aprenentatge col·laboratiu.

TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: ____10____=
Són necessàries, no indispensables.

Aquest personal canvi conceptual, es troba íntimament lligat a la comparació entre els mapes conceptuals elaborats. Evidentment, i ha hagut una ampliació amb nous conceptes, però el verdader canvi conceptual es deu al canvi en la relació de conceptes. Puc afirmar un canvi conceptual fruit d’un procés de construcció a partir d’un aprenentatge intencional i significatiu perquè ha sigut actiu, col·laboratiu amb els altres estudiants, i constructiu ja que s’han modificat esquemes mentals que donen sentit a nous conceptes.