divendres, 10 d’octubre del 2008

Aprendre Fent

Tal i com hem llegit a l’article de J Tirado : La Psicologia com a disciplina científica no es pot sostreure de dur a terme una reflexió sobre el que implica conèixer i produir coneixement des de la nova concepció creada a partir de la relació entre ciència, tecnologia i societat. Cabero parla del corrent “Ciència, tecnologia i societat”, on la idea de tota innovació tecnològica neix en un context específic, No s’admet la independència de la tecnologia i la societat, ni la predominança d’una sobre l’altra sinó més aviat la seva interacció i influència conjunta. Aquesta concepció implica a la seva vegada “Aprendre fent”.

Marchesi, ens parla sobre els continguts curriculars i el seu estancament. Els canvis socioculturals plantegen un canvi profund en la forma d’ensenyar orientat cap els objectius i els processos, la diversitat de ritmes d’aprenentatge i la recerca eficient d’informació. Els principals objectius que ha d’aconseguir l’acció educativa a l’aula són: el desenvolupament de l’abstracció i del pensament crític, la capacitat d’organitzar i estructurar la informació en conjunts cada cop més amplis, l’habilitat per col·laborar amb els altres i treballar en equip, el respecte a les opinions dels altres i el sentit de la responsabilitat.

Marchesi, posa de manifest el descontentament que presenta sobre l’estratègia d’ensenyament i convida a un canvi en els procediments ja que han quedat obsolets. Cal aconseguir que l’alumne sàpiga quina és la informació que ha de buscar, la trobi, l’organitzi i la pugui discutir en l’aula.

El nostre actual sistema educatiu ha d’integrar les TE, i la clau està en el SISTEMA i no en els ordinadors en sí: “Tell me and I forget, tech me and I remember involve me and I learn”. Hem d’apostar per una ensenyança significativa i pràctica. Cal una nova manera d’ensenyar. Es precís que els professors s’enfrontin amb coratge i passió a la tasca interminable d’ensenyar a noves generacions d’alumnes apostant per aquesta nova forma de “aprendre fent”.

Entrevista a Roger Schank